Monsun regn och varme!

Idag har det regnat, och det var inte lite utan MASSOR. Vi har aldrig sett sa mycket regn forut. Och eftersom det regnade sa mycket kunde inte dem sma insekterna i luften flyga vilket gjorde att massor med grodor och odlor tittade fram och fick insekts buffe! Och efter regn kommer solsken som man sager det blev sjuukt fint vader efter, trodde nastan inte att det kunde bli sa bla himmel har bland avgaserna. Imrogon ska vi nog dra till en marknad i narheten, hoppas pa att hitta fina armband!

Thailand

Idag ar det den tredje dagen i thailand! Igar slappade vi bara vid poolen och kollade in stranden, det var mycket behagligt! I forrgar akte vi in till Pattaya men bara for att handlade mat, dit akte vi tuk tuk. Idag akte vi langt bort fram hotellet in i centrala Pattaya, for att ga langs en gata som heter Beachroad! Beachroad ar en Marknadsgata kan man saga som loper langs stranden. Dar kopte vi lite prylar, daremot myten om att man kan pruta jatte mycket verkar inte stamma det var valdigt manga pa hotellet som sa det igar, och idag prutade vi for fulla muggar men det gick halvbra. Jamfort med dem pa hotellet fick vi ner priset ganska mycket iaf.

Vi var borta i ungefar 5 timmar och det var cirkus 32 grader varmt vilket kanske inte later jattevarmt men tro oss det var SMOOOKING hot assa. Skont att glida ner i poolen nar vi kom hem, svalkade skont med 29 grader i vattnet ;) Imorgon blir det nog bara poola och sola for varan del. An sa lange har vi bara atit mat pa hotellet och lagat mat, en middag kostar 80 bath vilket ar 20 koronas. Sa billigt ar det aven har. Vi har hort massa som ska aka hem nu dem narmsta dagarna bara for att det ar sa gryyymt varmt har under april. Till och med langliggarna som har varit har sedan november, och dem borde vara valdigt vana vid varmen vid det har laget.

Jusst det vet inte om vi skrev det, men vi var pa mataffaren igar som sagt, och dar kunde man kopa HELA griskultingar som lag i frysdisken eller grishuvuden. Detta var alltsa i en mataffar typ som coop hemma. Man kunde ocksa kopa en dolksvans (horseshoe crab) i fisk disken, for er som inte vet vad det ar tycker jag ni ska googla det sa far ni se, SJUUKT!!

Thailand

Nu ar vi framme, men for alla som undrar funkar inte mobilerna har nere och vi kommer formodligen inte fa dem att fungera har redan forsokt att fixa thailanskds simkort men det fungerar inte sa vi kommer forsoka blogga lite da och da!

Vi ar i alla fall framme och allt ar bra med oss maste bara saga att an sa lange ar thailand INTE lika bra som Nya Zeeland. Vi har iof bara varit har i ett dygn men NZ saknas i vara hjartan!

Hotellrummet a andra sidan ar SJUKT nice och hotellet vilket ar jatte PLUS!

ett instick ar att internet iallafall ar gratis har nere!

Long time no see!

Vi har bott på ställen där internetet har varit för dyrt för att använda därav det långa uppehållet! Just nu är vi tillbaka i Auckland och imorgon skall vi flyga vidare till Thailandet. Innan Auckland var vi i Mt Maunganui i 4 dagar synd nog var inte vädret på topp annars hade det varit NZ surf, sol, bad paradis! Innan det befann vi oss i Napier i endast en dag som vi i efterhand hellre hade stannat längre i! Där fanns en SVART strand! Här kommer bilder från båda ställena samt lite Wellington bilder!

Här var vi i Taupo och där var de så kallt att vi var tvugna att köpa oss två tjocktröjor. Dock bajsade en fågel på Johans tröja så mycket att han fick slänga den.

Här har vi det berömda Mt Doom ifrån Lord of the rings. Man kunde gå upp för berget på en vandring men det tog 8 timmar och man behövde ha gjort liknande bergsvandringar tidigare. Vi hade dock inte så bra väder så vandringen var avstängd...

Johan hittade en kompis, så fåraktigt av honom, bähähähä...?

En gigantisk robot stormade staden på förmiddagen som tur var var Buzz Lightyear (Sabina Törnberg) där och berättade att det bara var en staty...

Spegelfobi

Niklas här har du en ÄKTA megladon tand till höger den var lika stor som en tand, nej hand!

Här är en GINORMOUS bläckfisk

Här är den svarta stranden vi snackade om i Napier!

Här är Zorbingen

Här är Mt Mounganoui

Det tog ca 1 timma att bara gå upp för berget!

Vällington? Nej Wellington!

Just nu befinner vi oss i stora huvudstaden Wellington! Vindarnas stad, och tro oss det blååååååser! :D Wellington ligger längst längst ner på nordön! Vi kom hit igår och ska sova här en natt till, så imorgon bär det av uppåt igen till Napier där vi kommer stanna en natt. Igår delade vi rum med en svensk och en engelsman! Som tro de eller ej men engelsmannen var faktiskt yngre än oss, den första hittills! Han hade dock slagit över med en mountain bike och slagit sig regält! Vi snackade massa med dem på kvällen och dem var sjukt snälla!
Idag var vi på museum här i Wellington. Vi var där i 2 timmar och då var vi bara på hälften av museet! Det bästa var att det var gratis! Det var allt från djur till maouri skulpturer å en massa annat! Kommer bilder sen! Efter det gick vi en sväng i stan som för övrigt är sjukt mysig! Ibland poppar det upp färgglada små hus och skyskrapor som är målade, ja målade! i typ zebra ränder å prickar! Å de har sjukt roliga butiker me helt stört roliga prylar, har köpt ett par hörlurar som de är en grisrumpa på ena hörluren å ett grishuvud på andra, som att man har en gris igenom huvudet när man har på sig dem! Skulle kunna köpa upp hela butikerna, men billigt är de väll inte direkt.
Hoppas alla har de bra! Hejsvejs!

Äntligen Fallskärm!

Efter många om och men fick vi äntligen skydivea idag! Vi väntade i Taupo hela dagen igår då der regnade och blåste för att hoppa, vi blev ombokade 4 gånger sen en 6:e gång kl 7 imorse då vi kunde hoppat men vi bestämde oss för att stanna en dag till så vi kunde hoppa på dagen istället. Det var nog det bästa beslutet vi gjort eftersom hela nordön var helt molnklar idag! För oss som hoppade på 15 k ft innebär detta att vi såg från kust till kust till kust till kust! Vi skulle egentligen hoppat från 12 k ft vilket är ungefär 3500 meter men vi körde det högsta istället vilket också är det högsta man kan hoppa i hela världen utan utbildning! ungefär 5000 meter. Vi hoppade också med världens näst största skydiving företag som har över 130 000 hopp i bagaget och inte ett enda misslyckande, peppar peppar!!! Sen tänkte vi strunta i bilder och film men vi tänkte what tha heck, att både vi och ni nog kommer uppskatta det så vi körde hela kittet! Man ser ju för härlig ut med 200 km/h vind i ansiktet måste vi säga!!!!!!!!

Lite gott & blandat!

Toppen på Auckland!

Kalle anka, Knatte, Fnatte, Tjatte & i bakgrunden Långben.

Hells Gate.

Privat Mud Bath

Egen Sulfur Spa.

Här skulle vi titta på kiwifåglar! Hitta en galen en som vi filmade! Dock fick man inte fota med blixt så man såg den inte i mörkret!
Snabba rackare dessutom!

De här tyckte vi såg ut som en korsning mellan en and, kalkon & en svan!

Johan ville vila lite!

Gaah!

Här kom vi ut efter våran glowworm tur med båt! Fick dock inte fota inne i grottan!

Men typ precis så här såg de ut! Förutom att de va kolsvart!

Huka falls i Taupo, lite för stort för att Rafta i. Va större än de ser ut! Sjukt fin färg på vattnet!

Just nu är vi förövrigt i Taupo, kom hit idag, rund 4 tiden!
Om bra väder, imorgon ska vi hoppa fallskärm 12000 ft.

RAFTING!

Nu har vi äntligen kommit till en dator! Eftersom det var så länge sen så kommer allt vara lite huller om buller men de gör egentligen ingenting. I Rotarua Raftade vi eller forsrännde som det heter på svenska. Det var bland det roligaste vi har gjort, dock sjukt läskigt! Anledningen till att det var läskigt var för att våra guider berättade om allt vad rafting innebar. Det fanns massvis med ålar i vattnet som tydligen gillade att "para" sig med ifallande raftares ben! Och om man trillade ner i vattenfallet, och hamnade under det, som dem sa var 7 meter men vi tror att det snarare var 5-6 meter! Då fick man helt galet mycket vatten på sig vilket skulle hålla kvar en under vattnet! Och om man trillade i och ställde sig på botten fastnade man i stenara vilket leder att man drunknar! Dem sa också att dem brukade "tappa bort" en person i månaden och det var ungefär 3.5 veckor sen dem tappade bort någon så våra odds var "ganska" bra! Efteråt berättade killen som var i våran båt att det var rena turen att ingen gjorde illa sig för de e nästan alltid någon som gör! PS: Vi var dem enda som bar regnjackor därför är det lätt att se vilka som är oss!

Ett av dem små vattenfallen

Stora vattenfallet!

Det ser inte direkt ut som att vi klarade vattenfallet men det gjorde vi, trotts det blev vi nertryckta HELT under vattnet! 1/5 båtar klarade det inte.....

Rotaroua

Här kommer ett kort inlägg eftersom vi inte kunde betala mer tid på internetet då receptionen är stängd!
Nu har vi iaf kommit till Rotaroua, har sovit här en natt på Kiwi Peka, vilket var bra, dock separata tjej och kill rum. Idag har vi varit på ett ler spa, där vi fick bada i lera och sen ligga i en getoermisk uppvärmd spa pool. Imorgon ska vi förhoppnignsvis köra lite Rafting! Rafting är när man paddlar i strömmar! Igår kollade vi på Alice i underlandet, för endast 50 kronor var!

NU bor vi på Base igen och rummen e AWSOME! :D Förutom att det just nu är fullsmockat med folk som kör diverse ölspel etc! :P Så vi får sitta här since vi e för trötta för att vara med!

Peace!

Eller det Nya Zeelänska utrycket som alla ungdomar använder " SWEET AS BRO" vilket typ betyder, "go 4 it" eller hakuna matata, inga bekymmer!

Back to Auckland!

Nu har vi kommit tillbaka till Auckland, för att "mellanlanda" imorgon åker vi vidare till Rotaroua, vulkan staden! Igår så var vi ute igen på delfin safari, eftersom vi fick vouchers som gjorde att vi fick åka igen gratis eftersom det tog 4 timmar att hitta dem första gången vi åkte. Nu tog det knappt en timma efter vi såg en grupp med delfos. Vi följde efter dem i kanske en timma, eftersom dem var på jakt efter mat. Sen efter den timmar vi följt dem sa dem att vi fick bada med dem, och vi var bokstavligtalat på kanten av båten med utrustningen på oss när en liten glädjedödare vid namn lille delfo, alltså bebis delfinen som var 8 veckor. Då vare bara upp i båten igen för då kan man inte bada med dem. På grund av många anledningar som inte orkas skriva på ett betal internet! Då bestämdes det att vi skulle leta efter flera, och vi jagade ikapp med en fiskebåt som hade en liten grupp lekande eftersig. Vi försökte locka dem till våran båt och när dem blev intresserade vare bara att hoppa i! Men för er som tror att det bara är att hoppa i och ligga som en spetälsk flodhäst i vattnet och titta på dem, och att man ska kunna hoppa upp på ryggen och rida, då e ni helt ute och cyklar! Delfiner e nämligen dem mest svårroade djuret som finns! Vi var tvunga att underhålla dem så gått det gick, vilket blev typ ett core träningspass X 1000000, dessutom vare maneter överallt och mitt ute i havet! Nu låter de som att de inte var så häftigt utan bara jobbigt, men det var en av de häftigaste och underbaraste upplevelser vi någonsin gjort! Känslan att vara omringad av delfiner mitt ute i havet är obeskrivbar. När vi kom upp ur vattnet så sa en i besättningen att det var en 10/10 sim, vilket e bra!

På kvällen käkade vi våran lyxigaste middag på länge, det blev lax med ris, pesto, morötter och sallad! Muums! Nu har vi varit här i 6 dagar, och vi har sammanlagt gjort av med 650 kronor på mat ALL mat TILLSAMMANS! snacka om snåljopar vi e ! :D Därför lyxade vi till det med lite glass =).

Idag begav vi oss till Auckland med bussen. På vägen stannade vi på lite ställen, bland annat en strand som var sjukt fin, där det var öken på andra sidan! I NZ finns det sjukt stora träd som kallas för Kauri träd, och vi besökte det största idag "Tane Mahuta" som är 51 meter högt !!!! För att se trädet var vi tvugna att gå igenom NZ regnskog!!!!

Ett instick, Mamma, Carina, vi har inte haft mobilen på oss, därför har vi inte kunnat svara men om du ringer NU kl 8:30-11:00 kan vi svara, vi har inga pengar kvar därför har vi inte kunnat ringa, ska fylla på till helgen!!!!!!

Zoomar man in ser man ett graciöst skutt!

Efter vi kom upp ur vattnet visade vi bilderna för några och flera ville att vi skulle maila dem alla bilder, så vi fick en spypåse full med emailer! Dem ångrar nog att dem inte har en så bra kamera som Sabina!

Johan vart bränd av en manet när vi badade med delfosarna!

Här ser man lite av öknen i bakgrunden!

Här har vi Tane Mahuta

Här gick vi visle i djugeln?

Lite bilder huller om buller på grund av datafel!

Vid hamnen i auckland!

vårat förra rum på base i auckland!

Skytower!

Ute med delfinbåten!

cyklar till affären i Paihia!

Är johan lite lönnfet?

Så långt ner är de till stranden!

vårat rum här i pahia!
ett litet instick bara, Johan och jag som är 2 stycken får sova i 1 bäddarna medans en tjock tjej sover i dubbelsängen under oss, det kallar vi rättvisa!

Chillaxing in the Kajak

Kajak tur som vi gjorde idag, och nej mamma (Carina) vi blev inte guidade vi åkte ut på vattnet själva! mohahahahahahaha!

Här paddlade vi till en liten Ö som låg ute på havet, som var ett natur reservat

Här är bussen vi åker runt i, i övermorgon beger vi oss ner till Rotaroua där det finns massa varma källor etc!

Här slet jag av båda korsbanden när jag brottades med dubbel Marrians dödstränade kaskelottvalar!

Vårt boende!

Detta är Gräddhyllan i Paihia, finns en del SJUKT nica hus, men det häftigaste tyckte vi är att precis bakom husen som ni ser börjar djungeln och den e så tät att det ser typ ut som en vägg av mossa!!!

Hinner inte skriva nå mer! Imorgon drar vi ut och ska försöka simma med delfiner igen och sedan kanske cykla till ett vattenfall mitt i djungeln!

Hare bra allihopa! Kramar!

Moving On!

OBS! Maste starta med att saga att det inte finns nagra svenska bokstaver pa detta tangentbord!

Igar satt vi inget vid datorn darav inga inlagg! Men idag har vi rort pa oss ifran Auckland, jatte roligt tycker vi! Vi begav oss till nordligare breddgrader upp till den lilla staden Pahia! Pahia ar typ den skonaste staden ever, det ar typ som en chillaxad surfar stad dar alla e sjukt trevliga och allt ar bara fett mellow! Det tog typ 3 timmar att komma hit, och pa vagen fick vi se lite countryside i Nya Zeeland, which was great! Det e sjukt mycket kullar och berg med massa djungelaktig skog, eller de e typ som en blandning mellan svensk skog och djungel, det beror pa att dem planterade tallar har for att kunna skorda skogar etc. Man har ju hort massor om att det ska finnas sa mycket far (ull) har pa NZ men det kanns mest som man ser massa kor, men nar vi val sag far var deras ull rosa och det var inte lite i kanterna utan de var ROOOSA med stort O !
Anyhow nar vi kom till Pahia bokade vi in oss pa en "simma med delfiner" tripp och forvantansfulla begav vi oss ut pa havet bara 5 minuter efter vi kom fram till Pahia och trodde att vi skulle fa se delfiner.... och det fick vi ocksa men inte foren efter 4 timmar pa den dar baten! Tyvarr sa hade delfinerna en bebidelfo med sig vilket gjorde att man inte fick simma med dem, MEN! Eftersom det tog sa lang tid och vi inte fick simma med dem fick vi tillbaka 150 kronor PLUS att vi fick aka nar vi ville igen, a da menar vi NAR vi vill, vi horde att en kille kom tillbaka efter 14 AR!
By the Way sa har vi traffat ett engelsk par pa bussen som ar 21 som ar sjukt trevliga! En sak till, en sot tant borjade prata med oss pa el delfino turen, hon kom ifran Reno i the US (USA) hon hade precis varit i Australien och var lite besviken for att hon inte fick nagon bild pa delfinerna och att hon inte fick simma med dem!!!!!!

Ett litet instick for er som glomt vad sol innebar satt vi och solade igar och vi skrot till varandra hur vi aldrig brukade branna oss (okej det var mest jag(johan)), men tji fick han som tappade muffinen pa marken! Vilket paminner om en liten kille som gjorde varan dag, han hade cyklat jattelangt till ett stort kopcentrum for att kopa en muffin som han tappade, ja ni horde ratt TAPPADE sa fort han gatt utanfor dorrarna till kopcentrumet!!

Sista insticket innan bilderna som formodligen alla vantar pa, om det ens ar nagon som orkat lasa sa har langt tvivlar vi pa, aja vi skulle dykt med hajjar igar, och man var tvungen att ringa for att boka vilket i sig ar laskigt, och da lamnade vi varat nummer for att dem skulle ringa upp, men de gjorde dem aldrig vilket gjorde att vi inte fick dyka med hajar!!! Istallet tog vi bussen typ mission bay, for att sola och bada!

for att gora er extra besvikena kommer vi inte kunnalagga upp bilder idag, dessa datorer tillater inte det.

Andra dagen i Auckland!

När vi klev upp imorse så regnade det, då var klockan sju. Vi gick upp och skulle fixa mobilerna vilket slutade med att vi fick köpa en ny mobil istället, så nu har vi en gemensam mobil med det här nummret 0212684112 country code 0066, inte bombsäkra på den.

Det blev i alla fall bättre väder vid lunch tid å vi gick upp till "berget" som vi berätta om tidigare, å satt i solen en stund.
Efter de käka vi supermega billiga nudlar ur en burk å sen gick vi till den ända mataffären som finns, som ligger en bra bit bort å handlade lite frukt å bröd för att käka till lunch imorgon. Blir frukt, bröd å pasta under den här resan! billigt och onyttigt :) ! Idag serveras dock gratis pizza på hostlet, förhoppningsvis mycket :) ! Frukosten får vi också, bröd å musli, dem hade en typ av musli som såg ut som ett bröd å när man la den i mjölk blev de typ som gröt.

I alla fall, ganska precis när vi kom till hostlet för att lämna maten börja de regna å nu sitter vi här! Har hört massa svenskar som bor här nu, å har pratat me några som precis skulle åka vidare till något ställe vid hawaii. De sa att gårdagen var den varmaste dagen de hade varit me om under de 5 veckor de varit här. Så skönt att vi inte missa den :) !

Vi hittade idag att man kan bada me hajar, eller så där i en bur. 10 minuters biltur från auckland. Johan är taggad sabina är tveksam! I så fall blir det imorgon eftersom vi på måndag (söndag för er) åker med magic bus till nästan toppen av Nya Zeeland för att förhoppningsvis kunna sola & bada.

Syns knappt på bilden men vägarna går upp å ner å är typ 4-6 filiga mitt inne i stan med 6 övergångsställen vid varje korsning! Å de beror på att i NZ går förutom de fyra vanliga övergångsställena 2 stycken diagonalt över vägen.

Här pratade vi med 2 kiwis som vi berättade för att de va 12 minus hemma & visade en bild på hur mycket snö de är, å de trodde inte att man kunde leva på ett sånt ställe, kan man de ?

Här är en bild över chillrummet å där man käkar frukost, till höger finns massvis med datorer, där vi sitter just nu!

Visar en bild på rummet senare, lyckades inte få in den i datorn. Just nu har alla våra rumskompisar stuckit å en ny har kommit hittills.

Kia Ora!

ÄNTLIGEN FRAMME!

Nu har vi äntligen kommit fram efter 37 timmars resa! Det är verkligen sjukt hur länge vi har väntat, först väntade vi på Arlanda i cirkus 2 timmar, sen var de flygresa till BKK som tog 11 timmar, sen väntade vi i 14 TIMMAR på BKKs flygplats och de mina vänner var bland det värsta vi gjort, okej kanske inte det värsta men helt klart de segaste. Segare vart det med tanke på att flygplatsen såg ut som ett stort gigantskt växthus och det var 35 plusgrader ute, då kan ni gissa hur varmt det var inne! De 2 sista timmarna gick fortast för då träffade vi två Nya Zeelänska tjejer eller Kiwis som vi fick lära oss att det heter, på flygplatsen som vi snackade med. Efter det tog vi alla 4 planet till NZ som tog 11 timmar men egentligen skulle tagit 12 så det var skönt! Under dessa timmar sov vi sammanlagt 3 timmar så vi har GANSKA mycket Jet Lag!

nu har vi varit i NZ i 8 timmar och det e sjuuukt nice! 25 grader och strålande solsken! Så vi har redan hunnit sola lite. Vi har också hunnit utforska Auckland till fots och det är sjukt fint. Vi bor tillsammans med 4 tjejer och 2 killar, som är sjukt trevliga! Ena tjejen har varit runt om i världen i 6 månader och hon säger att NZ är utan tvekan de finaste och bästa!

Pressmeddelande till våra föräldrar: Våra mobiltelefoner fungerar inte på andra sidan jorden så vi håller på att låsa upp dem men det tar lite tid så vi kommer inte kunna ringa på några dagar men de kommer de kommer!

PS: Vattnet smakar Klor!

Så här mycket snö var det när vi åkte!

Här är växthusflygplatsen i BKK

Och så här fint väder var det när vi kom fram!

Och äntligen torr asflat under våra fötter!

Här är det kända Skytower som ligger jätte nära vårat hostle som ni ser till vänser "ACB"

Här är en park mitt i Auckland som är sjukt mysig att sola i!

Parken ligger högt uppe på ett "berg" och har alla möjliga olika träd!

Några timmar innan avgång!

Nu är det bara några timmar innan vi lyfter. Planet går 13:40 ifrån arlanda och än så länge inga förseningar peppar peppar! Tackar för alla lyckoönskningar vi fått! Vi kommer att flyga i den graciösa två våningsbjässen Boeing 747 till Bangkok och Den andra bjässen Boeing 777 från BK till NZ ! Här har vi 747!

Rastlös

Imorgon åker vi !
Börjar bli ganska nervöst!

Coola Bestick

Vi hittade ett par coola bestick designade av Mark Reigelman!